moufanews

Ακολουθήσαμε την «συνταγή» των Ελληνικών Hoaxes και… μας βγήκε μάπα!

Για πολλοστή φορά τα Ελληνικά Hoaxes μας κάνουν μάθημα περί των Fake News και πως να τα εντοπίσουμε για να τα αποφύγουμε

Αυτή τη φορά ο ιδρυτής των ellinikahoaxes.gr, Θοδωρής Δανιηλίδης, ο οποίος είναι επικεφαλής επταμελούς -παρακαλώ- ομάδας δίνει την γνωστή του συνέντευξη στο tvxs.gr που, από «ήρωες του διαδικτύου», που ήταν μέχρι τώρα ο γνωστός τίτλος τους, τώρα τους μετονομάζει σε «Fake News Βusters». Μάλιστα.

Οι «Βusters», λοιπόν, έχουν ένα ειδικό συνταγολόγιο για τον εντοπισμό των ψευδών ειδήσεων – όχι αυτών που κατηγορούν οι πολιτικοί ο ένας τον άλλον, τις άλλες – όποιες κι αν είναι αυτές.

Τα υλικά της συνταγής είναι 21, παρακαλώ, και καλείστε να τα αποστηθίσετε προκειμένου να μην σας πιάνουν κότσο:

Υλικά συνταγής

1. Αναπαραγωγή. Αν το κείμενο σας προτρέπει να το αναπαράγεται αυτό θα πρέπει να σας υποψιάσει. Τα hoaxes υπάρχουν και αναπαράγονται στο ίντερνετ με αυτό τον τρόπο. Αν κανείς δεν αναπαράγει το hoax έχει πεθάνει.

2. Συντάκτης. Αν δεν υπάρχει συντάκτης, είναι ύποπτο. Όσο πιο μεγάλης σημασίας ισχυρισμοί υπάρχουν σε ένα κείμενο, τόσο και περισσότερο σημαντικό είναι να υπάρχει συντάκτης και να μην είναι φανταστικό πρόσωπό.

3. Ημερομηνία. Αν αντί για ημερομηνία το κείμενο μας δίνει το χρόνο της ιστορίας που περιγράφει με λέξεις, όπως χθες, προχθές, την προηγούμενη βδομάδα κτλ., αυτό είναι πολύ ύποπτο.

4. Ονόματα. Αν το κείμενο που διαβάζετε, μιλάει για τη μικρή Μαρία, τον Γιωργάκη και την θεία Καλλιόπη στο χωριό αυτό θα πρέπει να σας υποψιάσει. Η θεία Καλλιόπη, ο Γιωργάκης, η μικρή Μαρία και οποιοδήποτε άλλο όνομα, δεν είναι υπαρκτά πρόσωπα. Αν μάλιστα, αυτά που περιγράφουν είναι πολύ πολύ σημαντικά αυτό να σας υποψιάσει διπλά.

5. Ορθογραφία. Αν στο κείμενο υπάρχουν πολλά ορθογραφικά λάθη είναι μια ακόμη ένδειξη.

6. Μετάφραση. Αν το κείμενο είναι προϊόν αυτόματης μετάφρασης, τότε αυτό είναι μια πολύ μεγάλη ένδειξη. Όσο πιο σημαντικό μήνυμα προσπαθεί να σας περάσει, τόσο πιο πολύ θα πρέπει να σας υποψιάσει το κείμενο που προέρχεται από αυτόματη μετάφραση.

7. Φωτογραφίες. Αν το κείμενο συνοδεύεται από φωτογραφίες άσχετες με το θέμα, ή αν το θέμα της ανάρτησης, είναι η φωτογραφία/ες και αυτή/ες έχουν άθλια ανάλυση  είναι μια καλή ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά.

8. Ιστορίες. Αν αυτό που διαβάζετε είναι η περιγραφή μιας ιστορίας, χωρίς κανένα στοιχείο, μην το πιστεύετε. Είναι απλά μια ιστορία.

9. Πικάντικα και πονηρά. Αν το κείμενο περιγράφει μια σεξουαλικού περιεχομένου, πικάντικη ιστορία που φυσικά δεν θα περιέχει στοιχεία, για ευνόητους λόγους, μην την πιστέψετε. Διαβάστε τη αν έχετε την περιέργεια να δείτε τι λέει, αλλά μην την πιστέψετε. 99% αυτές οι ιστορίες γράφονται για να αυξήσουν την επισκεψημότητα στις σελίδες γιατί κινούν την περιέργεια των αναγνωστών.

10. Μην πιστεύετε ότι αν κοινοποιήσετε μια φωτογραφία ή ένα κείμενο, οποιαδήποτε εταιρία θα διαθέσει ένα ποσό για κάποιο λόγο. Συνήθως αυτά τα μηνύματα αναπαράγονται στο facebook και ισχυρίζονται ότι θα δοθεί ένα ποσό σε κάποια θεραπεία ή άλλο φιλανθρωπικό σκοπό.

11. Απίστευτοι ισχυρισμοί. Όσο πιο απίστευτοι και τρελοί ισχυρισμοί υπάρχουν σε ένα κείμενο, τόσο πιο ατράνταχτες αποδείξεις και στοιχεία θα πρέπει να το συνοδεύουν. Αν δεν υπάρχουν τότε η ανάρτηση είναι προϊόν φαντασίας του αρθρογράφου.

12 Συνομωσιολογίες. Το ίντερνετ και οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης είναι το ιδανικό μέσο για τους συνομωσιολόγους που θέλουν να ψαρέψουν οπαδούς. Να είσαστε πολύ επιφυλακτικοί, ειδικά όταν διαβάζετε ισχυρισμούς χωρίς να υπάρχουν τρανταχτά στοιχεία.

13. Μη λειτουργικά – ενεργά λινκ. Σελίδες διαγράφονται καθημερινά από το ίντερνετ και είναι πολύ πιθανό να συναντήσετε σε αρκετές  αναρτήσεις κάποιο τέτοιο μη λειτουργικό λίνκ επειδή έχει διαγραφή η σελίδα ή από κάποιο λάθος. Όμως αν αυτό συνοδεύεται και με κάποια από τα παραπάνω ή υπάρχουν αρκετά μη ενεργά λινκ στην ανάρτηση, είναι μια ακόμη ένδειξη, ότι κάτι δεν πάει καλά.

14. Λογικά σφάλματα. Αν στο κείμενο περιέχει λογικά σφάλματα, τότε μην το πάρετε στα σοβαρά. Δεν μπορεί να μας λέει αλήθεια ένα κείμενο που μιλάει για μια ευρωπαϊκή χώρα και να περιέχει τιμές σε δολάρια Καναδά.

15. Υπερβολικοί τίτλοι ή τίτλοι που δεν έχουν σχέση με το κείμενο της ανάρτησης. Τίτλοι που περιέχουν λέξεις όπως ΣΟΚ, ΣΟΚΑΡΙΣΤΙΚΟ, ΤΡΟΜΕΡΟ, ΦΟΒΕΡΟ, ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ, ΔΕΝ ΘΑ ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΑΣ, ΣΤΑ ΑΥΤΙΑ ΣΑΣ, ΣΤΗ ΜΥΤΗ ΣΑΣ, ΘΑ ΠΑΘΕΤΕ ΠΛΑΚΑ, ΘΑ ΠΑΘΕΤΕ ΝΙΛΑ, ΘΑ ΠΑΘΕΤΕ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ ΠΕΡΑ ΔΩΘΕ κτλ. ή τίτλοι που μετά την ανάγνωση του άρθρου καταλαβαίνεις ότι δεν έχουν σχέση με την ανάρτηση, ή στον τίτλο υπάρχουν 25 θαυμαστικά!!!!!!!!!!!!!!!, είναι εύκολο να καταλάβετε ότι μπαίνουν μόνο για να εκμεταλλευτούν την περιέργειά σας και να αυξήσουν την επισκεψημότητα της σελίδας. Αυτό με συνδυασμό κάποιων από τα παραπάνω ανεβάζει τις πιθανότητες, να είναι hoax το άρθρο.

16. Αδικαιολόγητα λάθη. Δε μιλάμε  για απλά ορθογραφικά λάθη, αλλά για τρανταχτά αδικαιολόγητα λάθη. Δεν μπορεί σε ένα άρθρο που μας εμφανίζει π.χ. ένα email  απάντηση από μια εταιρία, το όνομα της εταιρίας να είναι γραμμένο λάθος από την ίδια την εταιρία.

17. Έρευνες και βαριά ονόματα. Αν το άρθρο αναφέρει κάποια έρευνα/ες χωρίς να τις παρουσιάζει ή να υπάρχει link για να τη διαβάσετε, αυτό θα πρέπει να σας προβληματίσει. Η αναφορά σε έρευνες, γίνεται για να αυξήσει την αξιοπιστία του άρθρου και να το πιστέψετε. Το ίδιο συμβαίνει με μεγάλα και γνωστά ονόματα επιστημόνων όπως Αϊνστάιν, Τέσλα κτλ. Αν το είπε ο Αϊνστάιν «τότε δεν αμφισβητείται».

18. Άλλες αναρτήσεις. Αν στη σελίδα που διαβάσατε την ανάρτηση δείτε άλλα γνωστά hoaxes, αυτό είναι μια πολύ μεγάλη ένδειξη, γιατί όπως καταλαβαίνετε δεν υπάρχει έλεγχος στις αναρτήσεις της σελίδας.

19. Πόσα άρθρα ανά ώρα; Παρατηρήστε πόσα άρθρα ανεβάζουν οι διαχειριστές την ημέρα. Αν κάθε 2-3 & 5 λεπτά ανεβαίνει και νέο άρθρο καταλαβαίνετε ότι δεν υπάρχει ο παραμικρός έλεγχος. Ούτε καν διαβάζουν αυτό που αναπαράγουν.

20. Σχόλια. Διαβάζετε πάντα τα σχόλια. Αν στα σχόλια υπάρχουν ισχυρισμοί ότι η ανάρτηση είναι ψέμα, αυτό δεν είναι καθόλου μα καθόλου καλό για την αξιοπιστία του άρθρου. 

21. Όλα τα παραπάνω. Όσο περισσότερα από τα παραπάνω συναντήσετε σε μια ανάρτηση, τόσο πολλαπλασιάζονται οι πιθανότητες αυτή η ανάρτηση να είναι ένα ακόμη ψέμα ή τουλάχιστον να περιέχει μεγάλες ανακρίβειες.

Όσο κι αν μερικά από αυτά είναι σωστά, γιατί ακόμα και ένα σπασμένο ρολόι λέει δυο φορές τη μέρα σωστά την ώρα, κάποια από αυτά δεν ισχύουν, όπως για παράδειγμα αυτό της υπογραφής, αφού τα περισσότερα ηλεκτρονικά ΜΜΕ γράφουν τις ειδήσεις ανυπόγραφες, χωρίς απολύτως κανένα ενεργό λινκ της πηγής απ’ όπου πήραν τις πληροφορίες, ούτε καν όταν λένε, «όπως αναφέρει το πρακτορείο Ρόιτερς, η Ντέιλι Μείλ, ο Γκάρντιαν» κλπ. Στην καλύτερη των περιπτώσεων να αναφέρουν το αθηναϊκό πρακτορείο στο τέλος του άρθρου. Σε περίπτωση που το άρθρο είναι άποψη ή ανάλυση ή έρευνα, τότε ίσως δούμε και το όνομα του αρθρογράφου.

Για παράδειγμα, το ίδιο ιστολόγιο που φιλοξενεί την χιλιοειπωμένη συνέντευξη του Δανιηλίδη και το οποίο καμαρώνει ότι είναι «fake news free», έχει άρθρο για την κλιματική αλλαγή, χωρίς λινκς, χωρίς υπογραφή. Είναι, δε τόσο πρόχειρα (αντι)γραμμένο, που τελειώνει με το «δείτε τον χάρτη…», αλλά… χάρτης γιόκ! Το μόνο ενεργό λινκ είναι… για την κάνναβη, το οποίο κοσμεί όλα τα άρθρα του ιστολογίου!

 

Σύμφωνα με την χοαξική λογική, όχι μόνο το άρθρο της κλιματικής αλλαγής αλλά και εκείνο της Novartis είναι ψευδές, αφού δεν έχει υπογραφή.

Κάτι ανάλογο βλέπουμε πχ και σε αντίστοιχο άρθρο της Καθημερινής. Το ότι αναφέρονται κάποια ονόματα πανεπιστημίων και κάποιες δημοσιεύσεις δεν μας λέει απολύτως τίποτα γιατί, εκτός του ότι είναι ανυπόγραφο και χωρίς λινκ, έχουμε δεν άπειρες φορές δημοσιογράφοι να χάνονται στην μετάφραση κάποιου ξένου άρθρου, από λάθος ή σκοπιμότητα, και η τρίχα να γίνεται τριχιά. Μα εντελώς λέμε, και σε επόμενο άρθρο μας, θα δείτε πως το National Geographic έχει εξελιχθεί σε νούμερο 1 προπαγανδιστικό εργαλείο για την κλιματική αλλαγή, είτε με ξεκάθαρα ψεύδη, είτε με υπερβολές – αυτές ακριβώς που τάχα «καταρρίπτουν» τα Ελληνικά Hoaxes.

Παλιά, αλλά ακόμα και τώρα, οι δημοσιογράφοι είχαν το νόμιμο δικαίωμα να αρθρογραφούν ανώνυμα, χάριν της ορθής δημοσιογραφίας, όταν έκαναν ρεπορτάζ άκρως αποκαλυπτικά -είτε για κυβερνήσεις, είτε για μαφίες, είτε για ισχυρά ονόματα- για να προστατεύσουν τους εαυτούς τους και τις πηγές τους. Το ίδιο ισχύει και για τους μπλόγκερς. Η ανωνυμία στο διαδίκτυο είναι και πρέπει να παραμείνει δικαίωμα, εφόσον δεν παραβιάζει τους νόμους και κανόνες μιας κοινωνίας. Από την άλλη, το ενυπόγραφο κείμενο επ’ ουδενί λόγω εξασφαλίζει την εγκυρότητα του περιεχομένου του.

Μοιράστε το άρθρο!!!! Διαδώστε το!!! Γιατί… ψέματα λέμε;

Βρείτε μας στο facebook!

Σχετικά με το moufanews

Τον τελευταίο καιρό γίνεται πολύς λόγος για τα fake news που έχουν υποτίθεται κατακλύσει το διαδίκτυο και τα social media. Ωστόσο αυτός ο τόσο διφορούμενος όρος μπορεί να αφορά όχι μόνο σε δημοσιεύσεις ανεξάρτητων μπλόγκερς αλλά και σε εκείνες των επίσημων ΜΜΕ.

Από την άλλη, κυκλοφορούν διάφορες ιστοσελίδες που υποτίθεται έχουν ως σκοπό να καταρρίψουν τις απάτες του διαδικτύου, οι οποίες ωστόσο δείχνουν να έχουν και κρυφή ατζέντα, αφού ασχολούνται με την κατάρριψη πολλών σοβαρών και καυτών θεμάτων, όπως είναι η υγεία, η ασφάλεια των καταναλωτικών αγαθών, αλλά και αποκαλύψεις ανεξάρτητων μπλόγκερς και ακτιβιστών, που στην εποχή μας παίζουν τον ρόλο που κάποτε έπαιζε η δημοσιογραφία.

Το moufanews θα επιχειρήσει να αποκαλύψει ειδήσεις ψεύτικες, προπαγανδιστικές, κλικαδόρικες, παραπλανητικές, ή εκείνες που αρκούνται στην μισή αλήθεια.

Με άλλοτε αυστηρό κι άλλοτε παιγνιδιάρικο τρόπο, οι διαδικτυακές ιστορίες των σύγχρονων Βαρόνων Μινχάουζεν, θα έχουν τώρα έναν γερό αντίπαλο!

Ακολουθείστε μας!

Σχετικά με το moufanews

Τον τελευταίο καιρό γίνεται πολύ λόγος για τα fake news που έχουν υποτίθεται κατακλύσει το διαδίκτυο και τα social media. Ωστόσο αυτός ο τόσο διφορούμενος όρος μπορεί να αφορά όχι μόνο σε δημοσιεύσεις ανεξάρτητων μπλόγκερς αλλά και σε εκείνες των επίσημων ΜΜΕ.

Από την άλλη, κυκλοφορούν διάφορες ιστοσελίδες που υποτίθεται έχουν ως σκοπό να καταρρίψουν τις απάτες του διαδικτύου, οι οποίες ωστόσο δείχνουν να έχουν και κρυφή ατζέντα, αφού ασχολούνται με την κατάρριψη πολλών σοβαρών και καυτών θεμάτων, όπως είναι η υγεία, η ασφάλεια των καταναλωτικών αγαθών, αλλά και αποκαλύψεις ανεξάρτητων μπλόγκερς και ακτιβιστών, που στην εποχή μας παίζουν τον ρόλο που κάποτε έπαιζε η δημοσιογραφία.

Το moufanews θα επιχειρήσει να αποκαλύψει ειδήσεις ψεύτικες, προπαγανδιστικές, κλικαδόρικες, παραπλανητικές, ή εκείνες που αρκούνται στην μισή αλήθεια.

Με άλλοτε αυστηρό κι άλλοτε παιγνιδιάρικο τρόπο, οι διαδικτυακές ιστορίες των σύγχρονων Βαρόνων Μινχάουζεν, θα έχουν τώρα έναν γερό αντίπαλο!